اخبار دندانپزشکی

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری چیست؟کدام یک بهتر و ماندگاری بیشتری دارند؟ + بررسی انواع روش‌های سفید کردن دندان‌ها

عوامل متعددی از جمله مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ­های رنگی بدون مراقبت و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مرور زمان منجر به تشکیل جرم و ظاهر ناخوشایند دندان­‌ها می­شود. خوشبختانه با پیشرفت فن آوری، متخصصین دندانپزشکی توانسته‌­اند برای رفع بدرنگی و سفید شدن دندان­‌ها از روش بلیچینگ و جرمگیری استفاده ­کنند . هر یک از این شیوه‌­های درمانی مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه مطب فرق بین این دو روش بطور کامل توضیح داده شده است.


فهرست مطالب


جرم گیری دندان چیست و چرا انجام می‌شود؟

جرم گیری دندان برای جدا کردن لکه‌های سخت شده موجود بر روی دندان ها و لثه‌های مجاور آن ها لازم است. در جرم گیری دندان از ابزارهای دستی یا دستگاه‌های مورد استفاده در دندانپزشکی برای خراشیدن لکه‌ها استفاده می شود. یک دندانپزشکی می خواهد از روش جرم گیری دندان برای از بین بردن لکه‌ها استفاده نماید، تا دندان های فرد را از مشکلات بیماری لثه در امان نگه دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره فلوئوروزیس را بخوانید.

جرم گیری دندان چیست و چرا انجام می‌شود؟

از ابزار مکانیکی با نوک ریز نیز در بعضی مواقع استفاده می شود تا برای اعمال آب و ضد عفونی کننده ها به پلاک های شل دندان و خط لثه استفاده شود. این روش نه تنها در از بین بردن لکه های سخت بلکه در تمیز نگه داشتن پلاک های پریودنتال نیز مؤثر است. روش جرک گیری دندان با انجام فرآیند پولیش توسط دندانپزشک دنبال می‌شود تا از نظافت کامل دندان‌ها اطمینان حاصل شود.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها به روش بلیچینگ، همچنین به عنوان روش سفید کردن دندان‌ها نیز شناخته می شود ، معمولاً یک روش زیبایی است که می تواند دندان‌های شما را چندین سایه سفیدتر کند. این یک روش سریع و غیر تهاجمی است که لبخند شما را زیباتر کرده و آن را روشن تر و جذاب تر می کند. اما این روش یک راه حل دائمی برای تغییر رنگ دندان ها نیست و به ماندگاری کامل نیاز دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره کامپوزیت دندان را بخوانید. بلیچینگ دندان ها شامل سایه های روشنی است که فراتر از رنگ طبیعی دندان‌های فرد ممکن است باشد. پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید به عنوان مواد سفید کننده در بلیچینگ دندان‌ها استفاده می شود.

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟

هر دو روش جرمگیری و بلیچینگ دندان باعث روشن تر شدن دندان‌ها می‌شود ولی در هر کدام از این روشها نوع و میزان سفید کردن دندانها متفاوت است. روش جرمگیری یا (اولتراسونیک) باعث پاکسازی دندانها از املاح رسوب کرده که باعث بوی بد دهان، بدرنگی و زبری دندانها می‌شود. خود بزاق دهان انسان به طور طبیعی با میکروبها و مواد غذایی و باکتریهای دهان ترکیب شده و ایجاد لایه‌‌ای به نام پلاک بر روی دندانها می‌کند.

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟

اصولاً پلاکها در قسمتهای پایینی لثه و نواحی که دسترسی به آنها برای تمیز کردن دشوار است بیشتر میشوند که به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شوند پس برای از بین بردن این پلاکهای ایجاد شده باید جرمگیری دندان انجام شود که طی این فرآیند پلاکها و رسوباتی که در بین دندان و لثه ها ایجاد شده از بین می‌رود که همین امر گاهی سبب روشنتر شدن لثه و دندان افراد می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سیر تا پیاز پر کردن دندان را بخوانید.

بلچینگ دندان به طور کلی به دو روش انجام می‌شود:

  • بلیچینگ در خانه
  • بلیچینگ در مطب

بلیچینگ در مطب با سرعت بیشتری نسبت بهلیچینگ در خانه انجام می‌شود ولی بلیچینگ در خانه ماندگاری بالاتری دارد. اگر در نهایت هر دو روش با هم انجام شوند بسیار بهتراست زیرا روش بلیچ در مطب شما را به هدف یعنی سفیدی دندان نزدیک می‌کند و روش بلیچ درخانه باعث سفید ماندن طولانی دندانها می‌شود.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

بلیچینگ هیچ ضرری ندارد و به هیچ وجه به نسج سالم دندان آسیب نمی زند. مکانیسم عمل بلیچینگ به این ترتیب است که ماده بلیچ دارای اکسیژن نوزاد است و با فعال شدن ماده بلیچ ،اکسیژن نوزاد آن، مواد رنگی نفوذ کرده در نسج دندان را از آن جدا میکند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره اپن بایت را بخوانید. لازم به ذکر است ماده بلیچ هیچ نسجی از دندان را برنمی دارد و در نتیجه آسیبی به دندان نمی زند.تنها عارضه قابل برگشت آن حساس شدن دندانها در برخی افراد هست.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

ماده بلیچ ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، که به علت نفوذ ماده و ایجاد پروزیتی برای برداشت رنگدانهاست. حساس شدن دندانها در افراد مختلف متفاوت است. راه حل آن استفاده از مواد ضد حساسیت دندان است که در صورت حساس بودن دندان، دندانپزشک برای شما تجویز میکند.

چگونه می‌توان نتایج جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان را حفظ کرد؟

برای ماندگاری بیشتر بلیچینگ و جرمگیری دندان رعایت موارد زیر ضروری است:

  • توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های با رنگ تیره خودداری کنید
  • بعد از انجام عمل جرم گیری دندان ، بیمار باید روزانه دو بار دندان خود را مسواک بزند ، روزانه نخ دندان استفاده کند و از دهانشویه استفاده کند تا بعد از جرم گیری دندان، سفیدی دندان خود را حفظ کند.
  • بیمار پس از گذشت هفته اول ، باید از نی برای نوشیدن نوشیدنی‌های تیره رنگ استفاده کند تا در صورت امکان ، پس از گذشت هفته اول ، اثر بخشی نتایج بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان را افزایش دهد.
  • بیمار همچنین باید بهداشت دهان و دندان استثنایی را انجام دهد. مسواک و نخ را مطمئناً هر بار بعد از خوردن یک وعده غذایی و قبل از خواب ، انجام دهد.

روند جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان‌ها اغلب شما را در معرض خطراتی مانند شل شدن دندان، سوختگی‌های شیمیایی و درد در لثه قرار دهد. در اینجا نگاهی به خطرات احتمالی که شما می توانید هنگام انجام جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان در معرض آن ها قرار گیرید، آورده شده است:

تحریک و درد در لثه ها در اثر بلیچینگ دندان‌ها

افرادی که از ژل های سفید کننده پراکسید استفاده می کنند بیشتر مستعد تحریک در لثه‌ها هستند. این تحریک لثه ناشی از مصرف غلظت زیاد یا تماس با سینی‌های سفارشی است.

بلیچینگ دندان‌ها می تواند منجر به ایجاد دندان‌هایی با رنگ مختلف و متفاوت شود

بلیچینگ به تاج‌های موجود ، پروتزها یا پر کننده های موجود پاسخگو نیست. آنها رنگ قهوه ای مایل به زرد معمول خود را حفظ می کنند در حالی که دندان های طبیعی یا سالم اطراف آنها سایه روشن تر و سفید تر را با سفید شدن به دست می آورند. بهترین نتیجه از سفید شدن یا بلیچینگ دندان‌ها تنها پس از گذشت دو هفته می تواند مشاهده شود.

 ایجاد دندان‌هایی با رنگ مختلف و متفاوت شود

برای جلوگیری از این مشکل ، از شما خواسته می شود که ترمیم‌های رنگی دندان را جایگزین کنید. به خانم های باردار توصیه می‌شود که از بلیچینگ دندان‌ها خودداری کنند، زیرا اثرات این روش روی جنین به صورت کامل مطالعه نشده است.

جرم گیری غیر اصولی و نادرست می تواند دندان‌ها را شل کند

جرم گیری دندان‌ها توسط دندانپزشکان بی تجربه و یا به روش غیر صحیح می تواند باعث شل شدن برخی از دندان‌ها شود ، خصوصاً در مواردی که در حال برداشتن لثه است.

جرم گیری دندان باعث می‌شود دندان‌ها در برابر بیماری‌های لثه، آسیب پذیرتر شوند

جرم گیری دندان که به درستی انجام نشده است می تواند باعث ایجاد پلاک بیشتر شود و منجر به مشکلات لثه بیشتر شود.

جرم گیری دندان و سفید کردن دندان در افراد دیابتی

افرادی که از دیابت رنج می‌برند باید هنگام انجام جرم گیری یا سفید کردن دندان بیش از حد مراقب باشند. ابزارهای مورد استفاده در این فرایندها باید تمیز و بهداشتی شده و سپس به کار گرفته شوند. علاوه بر این ، اگر هر یک از روش‌ها به شیوه مناسب انجام نشود، دیابتی‌ها در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.

آیا بلیچینگ و جرمگیری ، حساسیت دندان را نسبت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم افزایش می‌دهد؟

بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به دما ، فشار و لمس می‌شود. این اتفاق بیشتر در مورد بیمارانی رخ می دهد که از ژل سفید کننده با غلظت بالا استفاده می کنند. دردهای خود به خود و عودکننده به نام زینگر در مواقعی در وسط دندان‌های جلویی رخ می دهد. بیمارانی که مشکلات لثه ای دارند بیشتر در معرض حساسیت به جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان هستند. اگرچه حساسیت به بلیچینگ دندان معمولاً به مدت دو روز ادامه دارد ، در بعضی مواقع می تواند تا یک ماه ادامه یابد که مداخله دندانپزشک شما ضروری است. جرم گیری دندان همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت و تورم در لثه‌ها و افزایش حساسیت دندان‌ها شود. خمیر دندان با نیترات پتاسیم اغلب برای این شرایط تجویز می شود.

آیا سفید کردن دندان‌ها همیشگی است؟

هیچ یک از این مراحل دندانپزشکی دائمی نیست. بسته به وضعیت دندان‌های بیمار و بهداشت دندان سفیدی دندان‌ها می تواند از 3 ماه تا 3 سال دوام داشته باشد. مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه ، و مواد غذایی حاوی زردچوبه و زعفران ، به مقدار زیاد و علاوه بر این ، استعمال سیگار می تواند باعث ایجاد لکه های دندانی شود و اثرات سفید کننده دندان را کاهش دهد.

سخن پایانی

شما در این مقالع با بلیچینگ و جرم گیری دندان آشنا شدید.همچنین از تفاوت آنها و روشهای سفید کردن دندان آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا بلیچینگ برای کودکان و نوجوانان قابل انجام است؟

بلیچینگ به طور کلی برای دندان های شیری تجویز نمی شود، اما برای دندان هایی که به دلیل ضربه و آسیب دچار تغییر رنگ شده اند، ممکن است بلیچینگ با پراکسید کاربامید تجویز شود.

آیا تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین با بلیچینگ قابل درمان است؟

از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین کار آسانی نیست. این لکه ها در ابتدا سطحی هستند و در صورت عدم درمان به دندان ها نفوذ کرده و به تغییر رنگ داخلی تبدیل می شوند. لکه های نیکوتین را می توان با پراکسید کاربامید 10 درصد در طول شب به مدت 1 تا 3 ماه پاک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا