اخبار

راهنمای چاپ بروشور دارویی در چاپخانه

چاپ بروشور را می‌توان ازجمله مهم‌ترین روش‌های بازاریابی برای یک محصول یا خدمات دانست. در یک تعریف ساده، دفترک یا بروشور (Brochure) را می‌توان یک کتابچه (درواقع یک برگه عریض تاشده) شبیه مجله دانست که معمولا ابعاد کوچک‌تری دارد و هدف آن ارائه کلیدی‌ترین نکات درباره یک محصول یا سرویس است. یکی از مهم‌ترین بروشورها را می‌توان بروشور دارویی دانست که طراحی آن چالش‌های مهمی به همراه دارد و پیش از اقدام به این کار، باید نکات مهمی را پیرامون آن بررسی کنید. این مطلب بهانه‌ای شده تا در قالب راهنمای طراحی بروشورهای دارویی، مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی این دفترک رعایت شود را بررسی کنیم. همچنین، در ادامه با چاپخانه مهرسام چاپ نیز آشنا خواهید شد که متخصص طراحی محصولات گرافیکی همچون بروشور و جعبه‌های دارویی است.

راهنمای چاپ بروشور دارویی در چاپخانه
راهنمای چاپ بروشور دارویی در چاپخانه

انواع بروشورها را بشناسید

بنابر معیار‌های فراوانی می‌توان این ابزار تبلیغاتی را تقسیم‌بندی کرد که می‌تواند بر اساس مواردی مثل نوع و هدف محتوایی، نوع مخاطبین محصول، نوع و جنس ورقه، تعداد لت و سایزبندی و ‌ده‌ها موارد دیگر باشد؛ اما در یک حالت کلی، بروشورها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • بروشور تبلیغاتی
  • بروشور محصولات

هرکدام از این دو دسته، استانداردهای طراحی و تولید خاصی برای خود دارند که باعث می‌شود یک مسیر کاملا مجزا از یکدیگر داشته باشند. البته، این دو دارای وجوه اشتراک زیادی نیز هستند؛ اما تقسیم‌بندی آن‌ها باعث شده تا بتوان یک هدف دقیق‌تر را دنبال کرد.

بروشور تبلیغاتی

از روش‌های تبلیغ یک کسب‌و‌کار می‌توان به طراحی بروشور اشاره کرد. این روش هم ارزان است و هم به‌واسطه ویژگی‌های ذاتی خود، تاثیرگذاری قوی‌تری به همراه دارد. چاپ بروشور تبلیغاتی ممکن است در انواع یک ‌لت، دو لت و یا چند لت انجام شود.

بروشور محصولات

شاید دیده باشید که هنگام باز کردن یک محصول (مثلا یک جعبه دارویی)، یک کاغذ چاپی نیز همراه آن است. این کاغذ را اصطلاحا بروشور دارویی می‌نامند که مواردی مثل نحوه مصرف، محتویات محصول، موارد منع مصرف یا راهنمایی‌های مفیدی در رابطه با آن ارائه شده‌است.

آشنایی با ابعاد و اندازه مختلف بروشورها

یک موضوع مهم در سفارش بروشور، تعیین اندازه آن است. اندازه و ابعاد موردنظر بر اساس معیارهایی مثل حجم محتوا، ابعاد جعبه محصول و نوع هدف تعیین می‌شود. بنابراین، طراحی بروشور در چنین سایزهایی قابل ‌انجام است:

ابعادسایز
۲۹ × ۲۱.۹ سانتی‌مترA4
۱۴.۸ × ۲۱ سانتی‌مترA5
۲۴ × ۳۴ سانتی‌مترB4
۱۷ × ۲۴ سانتی‌مترB5
۱۹ × ۱۹ سانتی‌مترخشتی کوچک
۲۳ × ۲۳ سانتی‌مترخشتی بزرگ
۱۲ × ۱۷ سانتی‌مترپالتویی

پیش از چاپ بروشور باید توجه کنید که کدام‌یک از این ابعاد برای محصول شما مناسب‌تر است و نتیجه بهتری را ارائه خواهد داد. برای این کار حتما نمونه‌‌کارهای مشابه این ابعاد را بررسی کنید.

آشنایی با کاغذهای مختلف در طراحی بروشور

در طراحی این محصول از کاغذهایی با جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • گلاسه مات
  • گلاسه براق
  • کتان
  • کالک
  • تحریر

علاوه‌بر جنس کاغذ، مورد مهم بعدی وزن کاغذ است که بر اساس معیار گرماژ تعیین می‌شود و روی استحکام و ماندگاری آن تاثیر دارد. هر گرماژ معادل وزن کاغذ به ازای یک مترمربع است. مثلا اگر گرماژ کاغذی ۱۰۰ گرم باشد، یعنی یک مترمربع از کاغذ ۱۰۰ گرم وزن دارد. بهترین گرماژ کاغذ بروشور عبارت است از: ۶۰ گرم تا ۸۰ گرم تحریر و همچنین ۹۰ گرم تا ۳۰۰ گرم گلاسه.

چاپ بروشور چگونه باعث موفقیت شما می‌شود؟

بروشور می‌تواند تاثیر زیادی روی موفقیت یک محصول داشته باشد. به همین دلیل، مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هدف اصلی خود را از طراحی بروشور مشخص کنید. به بیانی بهتر، باید بدانید که این دفترک قرار است چه احساسی را به مخاطب بدهد تا بتواند او را به یک مشتری تبدیل کند. این اثرگذاری از دو طریق انجام می‌شود.

  • طراحی چشم‌نواز
  • محتوای جذاب

اگر قصد معرفی یک محصول از طریق چنین روشی را دارید، باید ابتدا تمرکز خود را روی ارائه یک طراحی جذاب معطوف کنید تا مخاطب نسبت‌به خواندن آن اشتیاق کافی پیدا کند. در گام بعدی، باید مهم‌ترین فوایدی که محصول یا خدمات شما به مشتری ارائه می‌دهد را مشخص کنید. مثلا در چاپ بروشورهای دارویی، بیان فواید و نتیجه مصرف دارو، یک اصل الزامی است و تنها معرفی آن کافی نخواهد بود.

در چاپ یک بروشور دارویی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه‌به دو اصل مهم و کاربردی که در پاراگراف قبلی بیان شد، می‌توان نکات مهم زیادی را تحت لوای این دو اصل نام برد که هرکدام از آن‌ها سهم مشخصی در تبدیل کردن یک بروشور به معرفی‌نامه یا تبلیغ‌نامه‌ای استاندارد و موثر دارد. در ادامه، برخی از این نکات را بررسی خواهیم کرد.

تعیین میزان محتوا و تعداد برگه‌ها

بروشور یا دفتر که محتوای خود را از طریق لت یا بخش‌های هر برگه ارائه می‌دهد. پیش از هر کاری باید مشخص کنید که چه مقدار از محتوا را می‌خواهید به مخاطب محصولات خود نشان دهید. همچنین، در چاپ بروشور باید مشخص کنید که چند بخش محتوایی قرار است ارائه شود و این بخش‌ها در چند لت توزیع خواهد شد. سعی کنید محتوا بیش‌ازحد زیاد و خسته‌کننده یا بیش‌ازحد کم و ناقص نباشد.

خود را جای مخاطب قرار دهید

بی‌شک به‌عنوان یک تولیدکننده محصولات دارویی، کار سختی برای نگارش محتوای بروشور دارویی ندارید و فقط کافی است بنویسید؛ اما مسئله مهم‌تر این است که باید بروشور را به‌عنوان یک مخاطب بنویسید. یعنی خود را یک کاربر عادی و مخاطب محصول فرض کنید تا بتوانید نیاز واقعی مشتری را بفهمید و چینش محتوایی خود را در راستای آن به‌کار ببندید. در چنین شرایطی باید از نوشتن متون زائد و بی‌کاربرد یا متون بیش‌ازحد تخصصی اجتناب کنید.

ابعاد و اندازه بروشور را مشخص کنید

بروشور یک ابزار تبلیغاتی محسوب می‌شود و ابعاد آن نیز اهمیت زیادی دارد؛ اگر بخواهید آن را درون یک جعبه دارویی قرار دهید، چاپ بروشور باید در ابعادی به‌اندازه جعبه محصول انجام شود. همچنین، اگر بخواهید آن را از طریق پست و پاکت ‌نامه به مخاطبین خاص ارسال کنید، باید ابعاد آن متناسب با سایز پاکت‌ نامه باشد.

استانداردهای گرافیکی را به خدمت بگیرید

در زمینه بصری و زیبایی، موارد و نکات زیادی مثل انتخاب فونت خوانا، اعمال رنگ‌بندی مناسب، چینش دقیق محتوا و درج تصاویر باکیفیت وجود دارد که یک طراح حرفه‌ای می‌تواند آن‌ها را به‌خوبی رعایت کند؛ اما فارغ از بحث ظاهر و زیبایی، تجربه کاربر در مواجهه با یک بروشور نیز اهمیت دارد. یعنی علاوه‌بر طراحی و محتوای مناسب، طراحی بروشور باید به‌شکلی انجام شود که مطالعه آن باعث خستگی و کسل‌ شدن کاربر نشود. در این رابطه، بخش‌بندی مناسب، اعمال فضاهای خلوت و رعایت فواصل بین محتوا بسیار حائز اهمیت است.

اولویت‌بندی دقیق مطالب را رعایت کنید

در چاپ بروشور نکته مهم دیگری که رعایت آن الزامی است، اولویت‌بندی محتوا است. اصل مهم در الویت‌بندی محتوا نیز این است که ترتیب بخش‌ها به شیوه‌ای باشد که مخاطب، محصول یا سرویس شما را راه‌حل مشکلات خود بداند و برای تهیه آن اشتیاق کافی پیدا کند. مثلا در بروشور مخصوص یک دارو سعی کنید به‌جای معرفی چند محصول بی‌ربط، محصولاتی مکمل و مرتبط با داروی فعلی را معرفی کنید.

تمام نکاتی که درباره طراحی بروشور ارائه شد

در این مطلب، به راهنمای طراحی و تولید بروشور پرداخته شد و مواردی مثل انواع آن، ابعاد مختلف و جنس کاغذهای چاپخانه‌ای که در طراحی این محصول استفاده می‌شود، موردبررسی قرار گرفت. همچنین، به چگونگی تاثیرگذاری این ابزار مهم تبلیغاتی و نکات مهمی که باید در طراحی بروشور رعایت کنید نیز پرداختیم.

اگر برای محصولات یا خدمات خود نیاز به بروشور دارید، باید مجموعه مهرسام چاپ را به شما معرفی کنیم که با سال‌ها سابقه تخصصی در زمینه طراحی و چاپ انواع محصولات گرافیکی مثل کاتالوگ، تقویم، بروشور، پوستر، فولدر، مجله و ده‌ها تولیدات مختلف دیگر، آماده دریافت سفارش‌های شما برای تولید یک بروشور حرفه‌ای و تاثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت مهرسام چاپ mstprint.com مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا