Uncategorized

معرفی و بررسی 2 مقاله از سایت دکتر بایا

این روزها ممکن است نام بیماری ام اس را زیاد بشنویم، اما همه ما با این بیماری آشنایی نداریم و تنها اطلاعاتی پراکنده از آن داریم. در این مقاله، می‌خواهیم به شما بگوییم علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست؟! نام دیگر بیماری ام اس مالتیپل اسکلروزیس است که مخفف شده و به آن ام اس می‌گویند. شاید برای شما جالب باشد بدانید ارتباطی بین بیماری ام اس و ازدواج وجود دارد؟! ویا اینکه تشخیص بیماری ام اس به چه صورت است. به همین دلیل تا پایان این مطلب از مجله پزشکی با ما همراه باشید تا بفهمیم آیا بیماری ام اس کشنده است؟!

بیماری ام اس چیست؟

ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های خودایمنی است در اثر حمله سیستم ایمنی به اعصاب بدن ایجاد می‌شود. در این بیماری در سیستم ایمنی بدن به غلاف حفاظتی فیبر‌های عصبی (میلین) حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباط بین مغز و بقیه‌ی قسمت‌های بدن می‌شود و در نهایت، این بیماری می‌تواند باعث آسیب دائمی یا از‌بین‌رفتن اعصاب شود. علائم و نشانه‌های MS متنوع هستند و به میزان آسیب عصبی و اعصاب درگیر بستگی دارد؛ مثلا در برخی افراد که شدت بیماری در آنها زیاد است، ممکن است فرد توانایی راه رفتن به صورت مستقل یا در کل این توانایی را از دست بدهند. در حالی‌که دیگران ممکن است برای مدت طولانی بهبود پیدا کنند و هیچ گونه علائم جدیدی را تجربه نکنند. هیچ درمانی برای مالتیپل اسکلروز وجود ندارد. با‌این‌حال، برخی درمان‌ها می‌توانند در سرعت بهبودی بعد از حملات، تغییر مسیر بیماری و مدیریت علائم آن کمک کنند.

اکثر افراد مبتلا به MS دارای دوره‌ها‌ی عود بیماری هستند. افراد مبتلا دوره‌هایی همراه با علائم جدید یا عود بیماری را تجربه می‌کنند که چند روز تا چند هفته ادامه دارد. علائم مشاهده‌شده در این دوره‌های عود به طور کلی یا جزئی بهبود می‌یابد. این عود ناشی از دوره‌ی بهبودی و خاموشی بیماری است، که می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. افزایش اندک دمای بدن می‌تواند به طور موقت علائم و نشانه‌های MS را بدتر کند، اما به معنای عود بیماری نیست.

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد مبتلا به MS با عود مکرر و پیشرفت مداوم علائم با یا بدون دوره‌های بهبودی، دچار مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس پیشرونده‌ی ثانویه هستند. بدتر شدن علائم در این افراد معمولا شامل مشکلات حرکتی و راه‌رفتن می‌شود. میزان پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به MS پیشرونده‌ی ثانویه متفاوت است و بعضی افراد مبتلا به MS شروعی تدریجی و پیشرفت مداوم نشانه‌ها و علائم بدون عود را تجربه می‌کنند، که به عنوان ms پیشرونده‌ی اولیه شناخته می‌شود.

علل به وجود آمدن بیماری ام اس چیست؟

این بیماری یک اختلال خود ایمنی در بدن انسان است. این شرایط به معنی این است که سلول های سیستم ایمنی بدن که بطور عادی به باکتری ها، ویروس ها، و سایر موارد مانند آن حمله می کنند، در این بیماری به خود بدن فرد حمله می نمایند. هنگامی که بیماری فعال شود، بخش هایی از سیستم ایمنی که عمدتاً به آنها سلول های T گفته می شود، به غلاف میلین عصب که فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات را در بر گرفته، حمله می کنند. این شرایط باعث ایجاد لکه های التهاب کوچک و آسیب دیدگی بر روی این غلاف می شود.

احتمالاً عوامل مشخص باعث فعال شدن سیستم ایمنی و عملکرد آن بطور نادرست می شود. یک تئوری مطرح شده در این رابطه به وجود عامل ویروسی یا سایر فاکتورهای محیطی اشاره داد. این فاکتورها می توانند بر وضعیت بعضی افراد که سیستم ایمنی آنها دارای شرایط ژنتیک خاص است، تاثیر گذاشته و باعث ابتلا به این بیماری شوند.

با ابتلا به بیماری، التهاب ایجاد شده اطراف پوسته یا غشای عصب باعث می شود فیبرهای عصبی آسیب دیده نتوانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند و به این ترتیب علائم بیماری پیشرفت می کند. هنگامی که التهاب ایجاد شده در این پوسته توسط بدن شناسایی شود، غلاف میلین آسیب دیده ممکن است توسط بدن ترمیم شده و بهبود پیدا کند. به این ترتیب فیبرهای عصبی فعالیت خود را مجدداً آغاز می نمایند.

به هر حال، التهاب یا آسیب دیدگی مجدد می تواند جراحت های کوچک (اسکلروز) در غشای میلین ایجاد نماید و بطور دائمی باعث وارد شدن آسیب به فیبرهای عصبی شود. در بعضی افراد مبتلا به این بیماری، چند ناحیه کوچک از جراحت در مغز و ستون فقرات ایجاد می شود. این جراحت ها بعضی مواقع پلاک نامیده می شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بیماری ام اس چیست و آیا کشنده است؟ را مطالعه کنید.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

افتادن لمینت دندان نیز یکی از اتفاقاتی است که می تواند برای لمینت دندان های شما اتفاق بیفتد. خودتان می دانید که لمینت کردن دندان ها یکی از راه هایی است که به واسطه ی اجرای آن، شما دندان های زیبا تر و لبخند دلنشین تری خواهید داشت. خیلی از افراد گمان می کنند که زیبایی ناشی از لمینت کردن دندان ها تا همیشه با آن هاست اما اصلا این طور نیست و لمینت دندان نیز مانند سایر روش های ترمیم دندان، می تواند دچار آسیب و خرابی شود. البته که خرابی ها و یا افتادن لمینت دندان، مواردی است که به راحتی قابلیت جبران دارد و مشکل جدی نیست. مگر اینکه دلیل خاصی پشت دلایل افتادن لمینت دندان وجود داشته باشد که این موضوع هم باید توسط پزشک متخصص دندانپزشکی بررسی و تشخیص داده شود.

دلایل زیادی وجود دارند که می توانند زمینه را برای افتادن لمینت دندان فراهم کنند که اکثر این دلایل قابل جبران هستند و خیلی زود برطرف می شوند. در ادامه به شرح هر کدام از این موارد می پردازیم. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با دلایلی افتادن لمینت دندان تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

لق شدن، شکستن یا افتادن لمینت دندان اتفاقی است که به دلایل مختلف ممکن است برای شما پیش آید. برخی افراد تصور می کنند زیبایی لبخند ناشی از لمینت دندان دائمی است. اما این افراد باید بدانند که لمینت نیز مانند سایر روش های زیبایی دندان آسیب پذیر است و دلایل مختلفی می تواند موجب لق شدن یا شکستن این روکش شود. برخی دلایل لق شدن و افتادن لمینت قابل کنترل نیستند مانند فرسودگی و پایان عمر مفید لمینت دندان، اما برخی دیگر مانند انتخاب دندانپزشک متخصص و رعایت بهداشت دهان و دندان به بیمار بستگی دارد.

به یاد داشته باشید در اغلب موارد لمینت آسیب دیده قابل ترمیم است. اگر با دلایل شکستن یا افتادن لمینت دندان آشنا باشیم بهتر می توانیم از آن ها مراقبت کرده و در صورت آسیب عکس العمل مناسبی داشته باشیم. به طور کلی رایج ترین دلایل لق شدن، شکستن یا افتادن لمینت دندان عبارتند از:

1- عدم نصب صحیح لمینت روی دندان

استفاده از مواد اولیه بی کیفیت برای لمینت دندان و  عدم تبحر و تخصص دندانپزشک در نصب لمینت ها، شرایط را برای افتادن لمینت دندان فراهم می کند. نصب نامناسب و باندینگ نامرغوب باعث می شود پیوند بین روکش سرامیکی با مینای دندان به خوبی ایجاد نشود و با کمترین فشار یا ضربه در کوتاه مدت لمینت دندان ترک بردارد، لق شده و می افتد. لذا لازم است در انتخاب دندانپزشک خود برای نصب لمینت نهایت دقت را به خرج دهید. تا از کیفیت مواد مورد استفاده و نصب صحیح روکش مطمئن شوید.

2- فرسایش و پایان عمر مفید لمینت دندان

لمینت دندان در لابراتوارهای دندانپزشکی با استفاده از موادی با استحکام زیاد و با دقت بالایی ساخته می شوند. به طوری که لمنیت دندان حداقل 10 سال دوام خواهد داشت. با این حال یکی از رایج ترین دلایل افتادن و شکستن لمینت فرسایش و پایان عمرمفید آن است.

دلایل افتادن لمینت دندان

با گذشت سال های طولانی، چسب نگهدارنده لمینت روی دندان از بین رفته و لمینت می افتد. همچنین فرسودگی لمینت به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز موجب لق شدن و شکستگی روکش سرامیکی خواهد شد.

3- پوسیدگی دندان

گاهی افتادن لمینت دندان به دنبال پوسیدگی دندان زیرین اتفاق می افتد. قبل از اجرای لمینت معمولا تمام پوسیدگی های دندان درمان و ترمیم می شود. اما در برخی موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا مصرف برخی داروها باعث پوسیدگی دندان بعد از لمینت می شود. با پیشرفت پوسیدگی دندان، سطح سالم دندان که روکش سرامیکی بتواند به ان متصل بماند کمتر شده و در نهایت لمنت لق شده و می افتد.

4- عدم مراقبت صحیح از لمینت دندان

با وجود استحکام و مقاومت بالای لمینت دندان، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان و عدم مراقبت صحیح از لمینت ها باعث آسیب به آن ها می شود. مصرف برخی خوراکی های سفت، گاز زدن و جویدن اجسام سخت و وارد شدن ضربه موجب شکستگی، لق شدن و افتادن لمینت دندان خواهد شد.

معمولا دندانپزشک پس از نصب لمینت شما را با روش صحیح مراقبت و نگهداری از لمینت ها و نکات تغذیه ای آگاه می کند. در صورتی که دندانپزشک از مواد با کیفیت استفاده کند و در نصب روکش ها مهارت و تخصص لازم را داشته باشد و شما نیز با دقت دستورالعمل مراقبت از لمینت را رعایت کنید، لازم نیست نگران افتادن و لق شدن لمینت دندان خود باشید و سالیان طولانی می توانید از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرید.

5- دندان قروچه

عاداتی مانند دندان قروچه که باعث می شود فشار زیادی به لمینت دندان وارد شود  یکی دیگر از دلایل آسیب به  لمینت و لق شدن و افتادن آن است. اگر عادت دندان قورچه دارید بهتر است پیش از نصب و اجرای لمینت، این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دندانپزشک می تواند راهکارهای مناسبی برای کاهش عوارض دندان قروچه به شما ارائه دهد.

6- عفونت لثه بعد از لمینت دندان

عفونت لثه بعد از لمینت دندان به علت تجمع باکتری ها اطراف لمینت و دندان اتفاق می افتد که معمولا با پوسیدگی دندان همراه است. در این شرایط معمولا بیمار با درد شدید در ناحیه دندان لمینت شده به دندانپزشک مراجعه می کند و دندانپزشک بعد از معاینه می بیند که عفونت زیر لمینت گسترش پیدا کرده و باعث شل شدن یا افتادن لمینت دندان شده است. در این حالت دندانپزشک مجبور می شود لمینت دندان را برداشته و بعد از درمان عفونت لثه و پوسیدگی دندان لمینت جدید را نصب کند.

7- تراز نبودن دندان ها در زمان نصب لمینت

قبل از کاشت لمینت دندان دندانپزشک نحوه گاز زدن بیمار و تراز بودن فک و دندان ها را بررسی می کند. اگر دندان ها تراز نباشند ممکن است لازم باشد قبل از کاشت لمینت ارتودنسی انجام شود. در غیر این صورت احتمال لق شدن، شکستن و افتادن لمینت دندان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا