مشاوره دندانپزشکی

دلایل سفید شدن و رنگ پریدگی لثه ها چیست؟+ بررسی علائم و روش درمان آن

رنگ پریدگی لثه ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد دچار کم خونی است که این اغلب ناشی از کمبود آهن است. اگر لثه ها سفید و دردناک باشند، ممکن است علت جدی تری داشته باشد. لثه های سالم باید نسبتاً صورتی باشند. ممکن است در اطراف دندان ها کمی روشن تر و در اطراف دهان تیره تر شوند. لثه های یک فرد می تواند به طور طبیعی روشن تر یا تیره تر از افراد دیگر باشد. وقتی فرد متوجه تغییر رنگ لثه های خود می شود، باید به پزشک مراجعه کند، به خصوص اگر علائم دیگری وجود داشته باشد که باعث نگرانی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل کم رنگی لثه ها، ادامه مطلب را بخوانید.

بررسی علل و علائم رنگ پریدگی لثه ها و راه های درمان آنها

بسته به علت سفید شدن یا رنگ پریدگی لثه ها، علائم و درمان متفاوت خواهد بود. در زیر لیستی از بیماری های زمینه ای، علائم دیگر و درمان های آنها آورده شده است:

1- کم خونی

کم خونی وقتی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نکند. کم خونی می تواند باعث کم رنگ شدن برخی بافت ها شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراقبت از دندان ها در بارداری را بخوانید. علاوه بر لثه های رنگ پریده، فردی که دچار کم خونی شده است متوجه علائم زیر نیز می شود:

• خستگی بی دلیل یا ضعف
  • پوست و چشم های زرد یا رنگ پریده
  • تپش قلب
تاثیر کم خونی در رنگ پریدگی لثه

کم خونی اغلب ناشی از کمبود آهن، فولات یا ویتامین B12 است. در غیر این صورت، ممکن است فرد دارای گلبول های قرمز خیلی کمی باشد یا دچار کمبود هموگلوبین باشد. در افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل، گلبول های قرمز شکل غیر طبیعی دارند. برخی بیماری ها می تواند منجر به کم خونی شود یا احتمال بروز آن را افزایش دهد. برخی همراه با از دست دادن خون است. برای مثال:

• قاعدگی بسیار شدید
  • بیماری های کبد، طحال یا کلیه
  • کم کاری تیروئید

خونریزی در معده یا روده ها که می تواند ناشی از زخم دستگاه گوارش، سرطان ها، کولیت یا تورم روده بزرگ باشدبرخی داروهای خاص به ویژه داروهای شیمی درمانی می توان خطر ابتلا به کم خونی را در فرد افزایش بدهد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لمینت کریستالی را بخوانید. برخی دیگر پس از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، موجب خونریزی داخلی و این بیماری می شود.

روش درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از کم خونی چیست؟

درمان آن به آسانی و با مصرف قرص های تجویزی آهن حداقل به مدت 6 ماه است. این قرص ها بهتر است با مواد غذایی و آب میوه ها به خصوص آب پرتقال مصرف شوند. همچنین خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند سبزیجات برگ تیره و غلات و نان نیز می تواند مفید باشد. وقتی قاعدگی های خیلی شدید باعث کم خونی است، ممکن است داروهای هورمونی که قاعدگی را کاهش می دهد مفید واقع شود. برخی از غذاها می توانند در جذب آهن بدن اختلال ایجاد کند. ممکن است فرد مبتلا به کم خونی ملزم به اجتناب از موارد زیر باشد:

• قهوه و چای
  • الکل
  • محصولات حاوی غلات کامل
  • محصولات لبنی
روش درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از کم خونی چیست

2- لوکوپلاکی

لوکوپلاکی دهان می تواند باعث ایجاد لکه ها و رنگ پریدگی روی لثه ها شود. این لکه با لثه یا بافت های مخاط احاطه شده اند. تکه های سفید ممکن است گسترش یابند، گره های سفید یا خال خال های قرمز شوند. لوکوپلاکی می تواند در هر جایی از دهان ایجاد شود و نمی توان آن را با خراشیدن یا ساییدن از بین برد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  ارتودنسی دیمون را بخوانید.علت این بیماری ناشناخته است، اما به نظر می رسد در افراد سیگاری، افرادی که الکل زیادی مصرف می کنند یا بهداشت دهان و دندان خوبی ندارد بیشتر دیده شود.

روش درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از لوکوپلاکی چیست؟

در بسیاری موارد لکه های لوکوپلاکی بی خطر هستند. با این حال در مواردی نیز می توانند تبدیل به سرطان شوند. هر کسی که متوجه این لکه ها در دهان بشود باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کند. بسته به اندازه و محل و همچنین عوامل فردی مانند استعمال دخانیات، پزشک ممکن است نظارت بر لوکوپلاکی یا جراحی را برای برداشتن آن انتخاب کند.

درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از لوکوپلاکی

3- یائسگی

به نظر می رسد تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی به عنوان علت کاهش جریان خون شناخته می شوند که می تواند باعث بی رنگی یا خشکی لثه ها شود. نوعی عفونت به عنوان التهاب دهان و دندان یائسگی، می تواند منجر به سفید شدن، رنگ پریدگی و خشکی لثه بشود که ممکن است خونریزی کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ارتودنسی لینگوال را بخوانید.

روش درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از یائسگی چیست؟

هورمون درمانی می تواند این علائم را درمان کند. هنگامی که یک گونه قارچی مسئول عفونت لثه است، فرد باید اقدام به استفاده از کرم ضد قارچ موضعی مانند نیستاتین یا کلوتریمازول کند.

4- لیکن پلان دهانی

در افراد مبتلا به لیکن پلان دهانی، یک لایه نازک از پوششی تار مانند در سرتاسر غشا مخاط ایجاد می شود. برای تشخیص این بیماری، پزشک معمولاً برای رد کردن سایر احتمالات پزشکی، بیوپسی (بررسی میکروبی) بخشی از بافت های آسیب دیده را انجام می دهد. مواردی از سایش دهنده لیکن پلان دهانی از جمله زخم ها یا جراحت های باز، می تواند با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی یا استروئیدهای سیستمیک قابل درمان باشد.

روش درمان رنگ پریدگی لثه ناشی از لیکن پلان دهانی چیست؟

هیچ درمانی برای لیکن پلان دهانی وجود ندارد و درمان روی کاهش شدت علائم تمرکز دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، آب رسانی کافی به بدن، ورزش کردن و ترک سیگار می تواند به کنترل بیماری کمک کند.

درمان رنگ پریدگی از لیکن پلان دهانی

برای رنگ پریدگی لثه ها چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

لثه های رنگ پریده یا سفید یکی از نشانه های شایع کم خونی است و می توان آن را با مصرف مرتب آهن کنترل کرد. با این حال، موارد شدید می توان برای سلامتی تهدید کننده باشد. در سریع ترین زمان ممکن درباره رنگ پریدگی لثه ها با پزشک یا دندانپزشک صحبت کنید. درمان زود هنگام می تواند خطر عوارض را کاهش بدهد. اگر رنگ پریدگی یا بی رنگی لثه ها با عفونت همراه است، به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر است:

• خونریزی لثه ها
  • لثه های متورم و دردناک یا حساس
  • لثه هایی که از اطراف دندان پس رفته اند
  • بوی خیلی بد دهان
  • لق بودن دندان ها
  • درد یا مشکل در بلع
  • آبسه های لثه
  • احساس طعم فلز در دهان
  • درد در فک یا صورت
مراجعه به پزشک

هر نوع رشد غیر طبیعی بافت در دهان، مانند چیزی که در لیکن پلان دهانی یا لوکوپلاکی اتفاق می افتد نیاز به مراجعه به پزشک دارد تا گزینه های درمانی ارائه شود. وقتی رنگ پریدگی لثه ها با یائسگی یا قاعدگی های شدید مرتبط است، ممکن است لازم باشد فرد با پزشک در مورد هورمون درمانی صحبت کند تا علائم را کاهش دهد.

نکاتی برای داشتن لثه های سالم:

رعایت بهداشت دهان و دندان آسانترین راه برای سالم نگه داشتن لثه ها است. نکات زیر به شما در حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند:

• دوبار در روز حداقل به مدت 120 ثانیه یا بیشتر دندان ها را مسواک بزنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • روزانه یک یا دو بار دهان را با محصولات حاوی فلوراید بشویید.
  • بعد از مصرف غذاهای قندی یا نوشیدنی ها، دهان را بشویید یا مسواک بزنید.
  • هر چند ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
  • حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  • به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از مصرف سیگار اجتناب کنید.
  • همچنین داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل نیز مهم است. این رژیم باید شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات باشد. لازم است رژیم غذایی منابع خوبی از آهن مانند: عدس، نخود، لوبیا و گوشت بدون چربی باشد.

نتیجه گیری

رنگ طبیعی لثه ها در افراد مختلف با هم متفاوت است. هنگامی که لثه ها از حد معمول کمرنگ تر می شوند به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید تا احتمال سایر بیماری ها بررسی شود. اگر کسی فکر می کند رشد غیر طبیعی باعث روشن تر شدن بیش از حد معمول لثه ها می شود، باید به پزشک مراجعه کند.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با دلایل رنگ پریدگی لثه ها آشنا شدید.همچنین از علائم و روش های درمان آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

آبسه دندانی که کامپوزیت شده را چه باید کرد؟

حتما باید به متخصص ریشه مراجعه کرد تا داروی مناسب تجویز شود و دندان ها از لحاظ درمان ریشه به طور صحیح بررسی شود.

آیا برفک روی زبان با مسواک زدن مداوم از بین می رود؟ راهکار درمانی آن چیست؟

برفک دهانی مشکلی است که با مسواک زدن از بین نمیرود چون ممکنه برفک از نوع قارچ دهانی باشد. در ابتدا حتما به متخصص حضوری مراجعه کنید تا علت دقیق آن مشخص شود و با توجه به آن دارو تجویز شود.’