مشاوره دندانپزشکی

چرا دندان ها درد می گیرند و این درد در شب هنگام افزایش می یابد ؟ + بررسی علت و تشخیص و درمان انواع دندان درد

دندان‌ها از مهم‌ترین اعضای بدن هستند و هم در زیبایی شما نقش دارند و هم در سلامت! اگر دندان درد داشته‌باشید، نمی‌توانید به‌راحتی غذا بخورید و همین مسئله می‌تواند در سلامت شما تاثیرات مخرب بسیاری بگذارد. از طرفی اگر دندان‌های شما زیبا نباشد؛ اعتماد به نفس کافی برای لبخند زدن و در اجتماع قرار گرفتن را نخواهیدداشت. پس سلامت دندان‌ها و زیبایی آنها از مهم‌ترین مسائلی هستند که می‌تواند در زندگی یک فرد وجود داشته‌باشد.

دندان درد چیست؟

دندان درد یکی از مهم‌ترین شکایت‌هایی است که اشخاص با آنها به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. درد دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد و شدت‌های متفاوتی را باعث شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در درد دندان وجود دارد تشخیص درست علت درد دندان است. اگر شما بدانید که چرا دندان درد دارید، بهتر می‌توانید به درمان آن بپردازید..

درد دندان ممکن است که تیرکشنده، گنگ و در مواقعی بسیار شدید باشد. برای بررسی این درد باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. در مواردی ممکن است که دندان درد، شدت زیادی داشته و باعث آسیب عصبی هم بشود. گاهی نیز ممکن است که دندان درد ناشی از عفونت باشد و این عفونت به بخش‌های مهم بدن مانند قلب انتشار پیدا کند. پس علت دندان درد اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر جدی بگذارد.

چگونه در منزل از درد آن خلاص شویم؟

اگر دندان ها خوب مسواک نشود و از نخ دندان استفاده نشود و به مرور زمان مواد غذایی و یا مصرف شیرینی منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان میشود.اگر هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید به پوسیدگی دندان های خود پی میبرید و دراولین فرص اقدام به ترمیم دندان میکنید.در صورتی که درمان مورد نظر دیر انجام شود ممکن است به عصب رسیده و احتیاج به درمان ریشه داشته باشد.همچنین در نظر داشته باشید که روش های درملن خانگی از جمله گداشتن میخک، سیر،عصاره وانیل وچای سیاه و آب نمک روش هایی کاملا موقت میباشند و در درمان قطعی دندان شما موثر نخواهند بود پس هرچه سریع تر نسبت به درمان و بهداشت دهان خود اقدام نمایید و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید.

چرا درد دندان شب هنگام و وقت خواب زیاد می شود؟

علت دندان درد شب ها باتوجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل قسمت سر افزایش می یابد و این امر باعث میشود عروقی هم که در داخل دندان ها هستند فشار داخلی شان افزایش پیدا کند،بنابراین با فزایش فشار عروق فشار بیشتری روی اعصاب بوجود می اید و در دندان احساس درد بوجود می آید.برای همین برای بیماری که هنگام خواب این مشکل بوجود می آید بلند می شود و قدم میزند همین امر از درد دندان او میکاهد زیرا قدم زدن موجب کاهش فشار عروق میگردد.

چرا درد دندان شب هنگام و وقت خواب زیاد می شود؟

همچنین بیمارانی که با درد دندان هنگام خواب رنج میبرند ممکن است به این نتیجه برسند که خوردن آب خنک هم میتواند به تسکین درد شان کمک کند زیرا آب خنک از فشار عروق دندان میکاهد و اعصاب مجاور دندان نیز آرام میگردد همچنین شستشوی دندان ها با آب نمک میتواند منجر به درمان درد دندان شود زیرا آب نمک یک محلول ضد باکتری است و و در برابر عفونت بطور موقت دندان شما را تسکین میدهد.

دلایل ایجاد درد دندان کدامند؟

• آبسه دندان
  • شکستگی دندان
  • عفونت یا التهاب لثه
  • نمایان‌شدن ریشه‌ی دندان به‌ دلیل تحلیل لثه
  • دندان قروچه
  • سینوزیت
  • کمبود فضا برای رشد دندان عقل
  • درگیری اعصاب صورت

علائم درد دندان و راه‌حل‌هایی برای بهبود آن چیست؟

1- دندان حساس به غذای داغ یا سرد:

معمولاً نشانه‌ی مشکلی جدی نیست مگر اینکه طول کشیده باشد. این حساسیت به‌ علت پوسیدگی جزئی، مشکل در پُر‌شدگی قبلی یا پس‌رفتن اندک لثه ایجاد می‌شود.

• راه حل این نوع دندان درد:

می‌توانید از خمیردندان مخصوص دندان حساس و مسواک نرم یا خیلی نرم استفاده کنید. هنگام مسواک زدن به‌ جای حرکت جلو-عقب مسواک که باعث سایش ریشه بیرون زده دندان می‌شود فقط از حرکت بالا-پایین استفاده کنید. اگر مشکل برطرف نشد، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

2- دندان حساس به غذای داغ یا سرد پس از ترمیم دندان:

پس از پر کردن، به علت التهاب پالپ (هسته دندان) ممکن است دندان به غذای سرد یا گرم حساس باشد.

• راه حل این نوع دندان درد:

۲ تا ۴ هفته صبر کنید و در طول این مدت از مسواک نرم و خمیردندان مخصوص دندان حساس استفاده کنید. در صورت ادامه‌ی درد یا بدتر شدن آن به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

3- درد تیز و تیرکشنده دندان هنگام جویدن :

علت این درد، پوسیدگی، شکستگی و ترک در دندان یا لق شدنِ پرشدگیِ قبلی است. همچنین ممکن است به دلیل آسیب بافت داخل هسته‌ی دندان نیز درد ایجاد شود.

• راه حل این نوع دندان درد:

برای بررسی به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

4- دردی که بیش از ۳۰ ثانیه پس از خوردن غذای داغ یا سرد طول بکشد:

احتمالاً به علت آسیب برگشت ناپذیر پالپ دندان بوده و به‌دنبال پوسیدگی شدید یا شکستگی ایجاد می‌شود.

مراجعه به دندان‌پزشک جهت روت کانال (درمان ریشه دندان) و حفظ دندان

5- علت دندان درد ثابت و شدید همراه احساس فشار و تورم لثه :

احتمال آبسه‌ی دندان و عفونت بافت اطراف و استخوان فک

مراجعه به دندان‌پزشک و کنترل موقتی درد با داروهای مسکن

علت دندان در  آبسه ی دندان

6- درد گنگ و احساس فشار در دندان‌های فوقانی و فک بالا:

بیشتر به علت سردرد ناشی از سینوزیت است که درد به نواحی صورت، فک و دندان‌های فوقانی انتشار می‌یابد.

• راه حل این نوع دندان درد:

مراجعه به پزشک یا دندان‌پزشک جهت بررسی بیشتر و تسکین موقت درد با داروهای مسکن. در صورت وجود علت دندان درد هنگام بارداری برای مهار آن، می‌توان ضمن مشورت با دکتر داروساز، «استامینوفن» مصرف کرد که نسبت به «داروهای ضد التهابی غیرکورتونی» مثل آسپرین گزینه‌ی بهتری هستند.

چگونه از دندان درد پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از علت دندان درد این است که در حفظ بهداشت و سلامت دندان‌ها و لثه تا حد امکان بکوشیم. برای این که به درد دندان دچار نشویم موارد زیر را جدی بگیریم:

چگونه از دندان درد پیشگیری کنیم؟

به طور مرتب برای معاینه و بررسی دوره‌ای به دندان‌پزشک مراجعه کنیم. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کم کنیم به عنوان نمونه هر روز نوشابه نخوریم بلکه گاهی در موارد خاص از این نوشیدنی‌ها مصرف کنیم. روزی دو بار و هر بار در حدود دو دقیقه با خمیر دندان دارای فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنیم. هر روز بین دندان‌های خود را با نخ دندان یا با مسواک بین دندانی پاک کنیم تا بقایای غذاها و پلاک‌های میکروبی میان دندان‌ها از بین برود.

خودمان برای تسکین دندان درد چکار کنیم؟

تا زمانی که به یک دندانپزشک دسترسی یابیم، خودمان می‌توانیم با انجام کارهای زیر به کاهش درد دندان کمک کنیم:

• دهان خود را با آب گرم بشوییم.
  • با استفاده از نخ دندان، باقیمانده غذای موجود بین دندان‌ها را خارج سازیم.
  • با مشورت دکتر داروساز در داروخانه‌های معتبر، از داروهای ضددرد غیرنسخه‌ای استفاده کنیم.

از گذاشتن آسپیرین یا داروی مسکن به صورت مستقیم روی دندان یا لثه دردناک بپرهیزیم؛ زیرا ممکن است به بافت لثه آسیب برساند و حالتی مانند سوختگی به‌وجود آورد.

• اگر علت دندان درد به دنبال ضربه به دندان آغاز شده است، کمپرس سرد مثلاً با یخ از بیرون دهان و روی صورت می‌تواند درد را کاهش دهد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

همیشه علت دندان درد یک وضعیت غیر اضطراری نیست. گاهی لازم می‌شود برای درد دندان بلافاصله به یک مرکز دندانپزشکی مراجعه کنیم. اگر علاوه بر درد دندان، علائم زیر نیز، همزمان وجود داشت بهتر است در اولین فرصت خود را به مرکز پزشکی یا دندانپزشکی برسانیم:

• درد یکی دو روز باقی مانده و همچنان ادامه دارد
  • تب
  • علائم عفونت مانند ورم، درد در هنگام جویدن، لثه‌های قرمز و ملتهب یا ترشحات بدبو
  • مشکلات در تنفس یا بلع
چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص و درمان نهایی علت درد دندان را دندانپزشک بهتر از هر شخص دیگری می‌داند.گاهی اوقات پوسیدگی دندان را به صورت یک نقطه سفید یا قهوه‌ای روی دندان می‌توانیم ببینیم.

سایر علل دندان‌درد بجز پوسیدگی دندان، به شرح زیر هستند:

• جمع شدن باقیمانده غذا بین دندان‌ها
  • التهاب یا عفونت در ریشه دندان یا لثه
  • ضربه به دندان
  • ترک برداشتن ناگهانی دندان یا ریشه دندان
  • ترک افتادن تدریجی دندان در طول زمان
  • دندان در آوردن مانند در آمدن دندان‌های شیری یا دندان عقل (در صورتی که فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد)
  • سینوزیت عفونی (ممکن است به صورت درد دندان احساس شود)

درمان دندان درد چیست؟

درمان دندان درد به علت زمینه‌ای و میزان آسیب آن بستگی دارد. بهترین راه پیشگیری از دندان درد حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است.

• استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن و آسپرین می‌تواند درد دندان را مقداری تسکین دهد. به این منظور، برای انجام معاینات منظم، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از ژل‌ها یا خمیرهای بی‌حس‌کننده که حاوی بنزوکائین هستند، می‌توانند درد را کاهش دهند. برای درمان دندان درد در نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال از محصولات حاوی بنزوکائین استفاده نکنید.
  • برای تسکین دندان دردی که در شب‌ها به سراغ شما می‌آید، سر خود را در سطح بالاتری از بدن قرار دهید. اگر خون در سر جمع شود، ممکن است درد دندان را تشدید کرده و شما را در شب بیدار نگه‌دارد.
  • درست قبل از خواب، از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت خودداری کنید. این غذاها می‌توانند درد دندان‌ را تشدید کنند.
  • دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. می‌توانید از دهان‌شویه‌ای که حاوی الکل یا کلرهگزیدین است، برای ضد‌عفونی و بی‌حس‌شدن دندان‌های خود استفاده کنید.
  • از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. روی قسمت دردناک صورت خود بسته‌ی یخ قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک‌کند.
  • برخی روش‌های طبیعی نیز برای درمان دندان درد استفاده می‌شوند مانند میخک، پوست انبه، دانه گلابی و پوست آن، برگ سیب‌زمینی شیرین، برگ آفتابگردان، برگ توتون، عصاره‌ی وانیل، کیسه‌ی چای نعناع خنک شده و سیر.
  • دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • غذاهای نرم مانند ماست یا تخم مرغ خرد‌شده بخورید و سعی کنید از جویدن غذاهای سفت که باعث ایجاد درد می‌شوند، خودداری کنید.
  • غذاهای شیرین، خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند برخی از مشکلات دندان را بدتر کند.
  • دندان‌های خود را ۲ بار در روز و هر بار حدود ۲ دقیقه، با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • هر روز با استفاده از نخ‌دندان یا مسواک بین دندان‌های خود را تمیز کنید تا بقایای مواد غذایی را پاک کنید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله از علت درد دندان و افزایش درد آم در شب آگاه شدید.همچنین از تشخیص درد و درمانهای آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

درد دندانی که خالی شده به چه علت است؟

اگر موقع غذا خوردن درد دارید به خاطر فشاری است که موقع جویدن به لثه می آید حتما به متخصص مراجعه کرده و برای درمان اقدام نمایید.

علت درد موقت دندان هنگام جویدن و غذا خوردن چیست؟

ابتدا برای تشخیص درست حتما باید عکس کلی از دندان ها گرفته شود و توسط متخصص ویزیت شده.ممکن است حس درد از دندان باشد و یا درد عضلانی باشد.’